Å gå ned i vekt kan være enklere enn du tror!

Det finnes et hav av ulike dietter, kosttilskudd og diverse som alle lover den mest optimale fettforbrenningen. Ofte kan disse være mer opptatt av pengene dine enn resultatene dine. Vi ønsker derfor å gi deg den enkle sannheten om fettforbrenning!

Kalorier inn vs kalorier ut

Teorien bak fettforbrenning er enkel. Kroppen din trenger energi for å fungere, og forbruker et visst antall kalorier pr dag – akkurat som en bil trenger drivstoff (eller strøm) for å kjøre. Energien kommer fra mat og drikke og regnes oftest i kcal. Dersom kaloriene som inntas fra mat og drikke er lavere enn det kroppen forbruker på en dag, hentes «manglende» energi fra fettlagrene. Klarer man å opprettholde dette over en lengre periode vil man forbrenne fett og gå ned i vekt.

 

Når man forstår denne teorien dukker det kanskje opp et nytt viktig spørsmål, som vi skal prøve å besvare så godt vi kan; hvordan skal jeg vite at kaloriene jeg inntar er lavere enn forbruket mitt?

Kalorier ut

Hvor mye energi kroppen forbruker på en dag avhenger av flere faktorer, slik som alder, vekt, høyde og fysisk aktivitet. Den største delen av kaloriforbruket skjer faktisk helt passivt, ved helt vanlige prosesser i kroppen (f.eks. trenger hjertet energi for å pumpe, hjernen til å tenke, fordøyelsen til å fungere osv.). Du kan altså sitte stille på en stol hele dagen, og fortsatt forbrenne en god del kalorier. Trening er selvfølgelig også med på å øke kaloriforbruket, men vil ofte ikke være tilstrekkelig alene for å gå ned i vekt. Vi anbefaler en kombinasjon av både trening og et kontrollert kosthold for vektreduksjon, selv om det også er fullt mulig å gå ned i vekt uten å trene. For å finne ut hvor mange kalorier man forbrenner daglig, finnes det flere «kalkulatorer» på nettet (vi kan f.eks. anbefale iifym.com – fyll inn feltene og få et estimat på daglig kaloriforbruk), som kan gi en god indikasjon på ditt personlige forbruk.

Kalorier inn

Når du nå har fått en god indikasjon på hvor mange kalorier du forbrenner pr dag, bør inntaket justeres etter dette tallet. Her gjelder det å ikke være utålmodig, og ikke overdrive kaloriunderskuddet. Å legge seg på rundt 300 kcal under kan være greit å forholde seg til. Har du f.eks. funnet ut at du forbrenner 2000 kcal pr dag, inkludert fysisk aktivitet, vil du prøve å holde deg til ca. 1700 kcal pr dag med mat og drikke.

Tell kalorier

Her kommer nok den vanskeligste delen med fettforbrenning. Det å veie mat, telle og holde styr på hvor mange kalorier man får i seg kan være en utfordring, men veldig nødvendig for å vite at man er på rett vei. Det kan være lurt å laste ned en app på telefonen (vi anbefaler MyFitnessPal), som gjør jobben en del enklere. Her kan du skanne strekkoder på matvarer, eller søke i store databaser, og få en god oversikt over daglig inntak. Å telle kalorier blir også enklere når man blir litt dreven. Etter hvert får man en «sans» for omtrentlig hvor mange kalorier forskjellige matvarer inneholder, og det holder ofte å ta en kjapp hoderegning i løpet av dagen for å vite at man er innenfor kalorigrensa.

Vi kan selvfølgelig også anbefale våre måltider hos Makroboks, som vil gjøre det en god del enklere å holde kontroll på både kalorier og næringsstoffer, og samtidig hjelpe til et sunt og variert kosthold. Vi skal selvfølgelig ikke påstå at Makroboks er den eneste eller beste veien å gå for vektreduksjon, men vårt mål er hvert fall å gjøre veien dit så sunn, smakfull og behagelig som mulig.

Det er lov å kose seg!

Husk at fettforbrenning tar lang tid, og at det ikke er gjort på en ukes tid. Dette vil si at hva man spiser på én individuell dag ikke har en veldig stor påvirkning i seg selv. Det er gjennomsnittlig inntak over en lengre periode som vil gi resultater. Dette vil også si at man ikke trenger å få dårlig samvittighet for å kose seg innimellom, og la kaloriene løpe litt over grensen en dag i ny og ne. Det er til og med mulig å holde seg til kalorigrensen og fortsatt unne seg pizza eller hamburger, og fremdeles ha like god effekt på fettforbrenningen. Vi anbefaler selvfølgelig et sunt og variert kosthold, slik at du føler deg vel, og kroppen får i seg næringsstoffene den trenger.